fredag 6. mars 2015

Er du bare lærer?

Jeg har fått meg ny jobb som lærer. Jeg jobbet litt som lærer i studietiden og fikk da virkelig sansen for dette yrket. Det året jeg gikk gravid med Era jobbet jeg også som lærer og merket hvordan dagene og timene med elevene ga meg masse energi. Nå er jeg tilbake igjen and I love it.

Men allerede dag tre som lærer får jeg altså dette spørsmålet igjen.

" Er du bare lærer? Jeg mener er ikke du utdannet jurist a?

Jo det stemmer det. Men hvorfor så nedlatende? Hva mener du med BARE lærer?

Slike spørsmål kan kun komme fra folk som aldri har jobbet med ungdommer før. Jeg er lærer på videregående skole, dvs med elever som 18 og 19 år. Er dere klar over hvor kul aldersgruppe dette er? De er fremdeles udødelige. De er kritiske. Og de har en nydelig måte å argumenter på.

" Altså Lise kan ikke bli straffet for tyveri selv om hun tok den jakken. Fordi hun hadde ikke penger til å kjøpe den og hvis hun ikke hadde hatt en sånn jakke så ville hun blitt mobbet og da er det fare for hennes helse så det foreligger faktisk nødverge og det er en straffrihetsgrunn". JEG ELSKER DET!!!

Jeg er faktisk bare jurist jeg. Men jeg ønsker å bli lærer. Og jeg skal bli DEN læreren. Den gode læreren som gjør at elevene ønsker mitt fag. Den læreren som gir eleven troen på seg selv. Så nå blir det PPU på meg. Hønefoss: Here I come!


8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja nå har jeg ihvertfall søkt så får vi håpe jeg kommer inn. Det blir på deltid og i Hønefoss så et lite prosjekt blir det uansett. Men jeg ønsker å ha det:)

      Slett
  2. Så bra Stine! Jeg har også søkt PPU fra høsten av og gleder meg til det. Skal jobbe litt som lærervikar fra neste uke av. Hvilke fag skal du ta?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hege. Hvor skal du ta PPU? Jeg skal ta PPU i samfunnsfag/rettslære:) Det er jo det som er nærmest min utdannelse og det jeg underviser i nå.

      Slett
    2. Jeg skal ta PPU på Hamar hvis jeg kommer inn. Blir matte og naturfag på meg da. Morsomt at du skal gå på Hønefoss, jeg er jo derifra😉 Har søkt på stilling som lærer i matte på videregående, men skal jobbe på barneskole nå. Morsomt å høre at du også går "samme vei", synes også det er morsomt å jobbe med de herlige unge😄

      Slett
    3. Ja jeg synes det er utrolig gøy med de på videregående. Og jeg vil gjerne ha fast stilling. Nå er jeg bare lektor men med PPU blir jeg med opprykk og kan også bli fast. Det hadde vært veldig greit og spesielt mens alle ungene er små:)

      Slett
  3. Svar
    1. Thanx!!!! Gleder meg til å ta PPU i Hønefoss jeg og henge med deg;)

      Slett